Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta (dále jen EVVO) vychází
z anglického termínu environmentaleducation, kde „environment“ znamená životní prostředía a „education“ je chápáno jako vzdělávání, výchova či osvěta všech typů cílových skupin od nejmenších dětí po dospělé. Školní program environmentální výchovy,vzdělávání a osvěty je jako samostatný dokument nedílnou součástí našeho Školního vzdělávacího programu, .Zahrnuje konkrétní aktivity, školní i mimoškolní činnosti ve spojení s výchovou k udržitelnému rozvoji.Cílem dlouhodobého pozitivního působení na žáky je jejich šetrnější a citlivější přístup k životnímu prostředí. Environmentální výchova se prolíná jako průřezové téma prakticky všemi předměty,
k jejímu naplňování a realizaci byl cíleně sestaven tematický plán předmětu Ekologický seminář (Eks) v 6. ročníku.
Vyučující Eks:
- Staňková Bohumila, Mgr.
- Policarová Věra, Ing.
- Janebová Klára, Bc.
Časová dotace: 2 hodiny týdně (nejazyková větev třídy)
Vyučované tematické celky tematického plánu:
- Minulost, současnost a budoucnost zemského systému
- Smyslové vnímání
- Počasí
- Vánoce, Velikonoce
- Odpady, ekologicky šetrná domácnost
- Ochrana člověka za běžných rizik a mimořádných událostí
- Zoologické karty
- Ochrana přírody
- Ekosystém půda
- Ekosystém voda
- Ekosystém les
- Poznáváme nejen naše město
Projekt Stožec
Žáci šestých ročníků se pravidelně každým rokem účastní třídenní pobytové výchovy
ve Středisku environmentální výchovy Národního parku Šumavana na šumavském Stožci. Z velmi pestré a široké nabídky programů jsou nejčastěji vybírána témata:
Vítejte u nás
- o NP Šumava, ochraně ŽP, problematice odpadů
Vodní svět
- lovení a určování vodních bezobratlých živočichů, srovnání tří různých vodních biotopů (rybník, řeka a náhon), práce s lupou, mikroskopem i fonendoskopem (posloucháme, jak proudí míza v břízách)
Vydra říční
- program zaměřený nejen na vydru, ale i na další živočichy a rostliny u vody
Cestou po šumavských kopcích – Soumarské rašeliniště
- při putování přes rašeliniště se děti dozví, jak rašeliniště vznikají, čím jsou unikátní, jaké rostliny a živočichy lze na této lokalitě spatřit
- cestou jsou k vidění i pobytová znamení bobrů, meandry Studené Vltavy,
a také tři lehká opevnění a jedno bojové vozidlo pěchoty (BVP) v Dobré Vodě.
Mravenci
- aktivity jsou zaměřeny zejména na chování a zajímavosti ze společenství
tohoto sociálního hmyzu, jejich rozmnožování, význam a postavení v lesním ekosystému
Šumava rysíma očima
- děti se dozví, jak vypadá les z pohledu rysa ostrovida a zjistí, jaké jsou jeho životní potřeby, co obnáší rysí život a mnoho dalších zajímavostí
Stožecká kaple
- přírodovědná vycházka s pracovními listy ( historii kaple, pravidla chování v 1. zóně NP, srovnání lesních ekosystémů smrkové monokultury a smíšeného lesa, problematika kůrovce, rostliny jarního aspektu, Zlaté stezka, hry v přírodě,..
Pro žáky jsou cíleně vybírány programy, které probíhají ve volné přírodě,
a žáci se tak učili svým vlastním prožitkem. Pobyt na Stožci bývá zpestřen turistickou vycházkou ke Stožecké skále a kapli v 1. zóně NP Šumava, k hraničnímu přechodu s bavorskou částí SRN v Novém Údol s ukázkou dobové „Pošumavské jízdní dráhy“
a části bývalé„ železné opony“. Příjemné zážitky si děti odnáší i ze smyslové naučné stezky „Areálu lesních her“ nebo návštěvy ekoparku s interaktivními herními prvky či malé geologické venkovní expozice v místě pobytového střediska. K pobytu na Stožci
neodmyslitelně patří i návštěva tamního informačního střediska s přírodovědnými expozicemi, herními aktivitami a vycpaným losem. Několikrát se také dětem poštěstilo vidět v prvních májových dnech živé ukázky Klubu přátel 4.ozbrojené divize americké armády při osvobozování Stožce na konci 2. světové války.
Další nabízené aktivity v rámci EVVO:
- třídění odpadu ve škole (papír, plast)
- zapojení do projektových dnů s ekologickou tématikou (např. Den Země)
- důraz na přímé poznávání a pozorování živé přírody, terénní výuková cvičení
- exkurze žáků 9. ročníků do jaderné elektrárny Temelín, absolvování programu „Obnovitelné zdroje “SPŠ Volyně
- účast žáků školního parlamentu školy na „ Týdnu mobility“ a „Dne bez aut“
- návštěva psího útulku s Čističky odpadních vod Strakonice žáky Eks 6. ročníku
- využívání nabídek center ekologické výchovy
- zapojování žáků školy do přírodovědných soutěží a olympiád:
Kdo umí, umí (5. a 6. ročníky)
Přírodovědný klokan (8. a 9. ročníky)
Biologická olympiáda
Rybářská olympiáda (SOŠ Vodňany)
- exkurze, školní výlety spojené s návštěvou přírodních zajímavostí, vzdělávací akce, výstavy, …
- vzdělávací pořady: „Planeta Země 3000“ , „Svět kolem nás“
- akce s prvky ekologické výchovy pořádané školou (vánoční a velikonoční dílny)
- věnována je pozornost i ochraně zdraví člověka za běžných rizik a mimořádných událostí s využitím didaktických výukových prostředků Asociace na podporu činnosti složek integrovaného záchranného systému „Záchranný kruh“
(téma: povodně, záplavy, evakuační zavazadlo, požáry, aj. – Eks ) - zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků pro environmentální výchovu, vzdělávání a osvětu
Zpracovala: Bohumila Staňková
koordinátor EVVO
Ve Strakonicích dne 26. 10. 2020